Propunător: Prof. Înv. Primar Costea Andreea
Interdisciplinaritatea şi predarea în
echipă
Acumulările cognitive
din diversele domenii de cunoaştere, precum şi multiplicarea surselor învăţământului
impun strategii moderne de dimensionare şi de structurare a conţinuturilor. Se
impune o modalitate nouă de selecţie a informaţiilor, descongestionarea, dar şi
alte criterii de organizare, ierarhizare, de creare şi aplicare cât mai
potrivite realitaţii şi obiectivelor educaţionale privind realizarea unei
viziuni integrative, holistice la elevi.
Copiii nu tebuie educaţi pentru lumea de azi, deoarece
nu se ştie cum va fi lumea lor şi e nevoie să fie învăţaţi să se adapteze.
În sistemul educaţional, într-o societate viitoare,
este nevoie de stimularea creativităţii şi acest lucru este posibil numai prin
promovarea interdisciplinarităţii.
Interdisciplinaritatea se referă la transferul
metodelor dintr-o disciplină la alta putându-se distinge trei grade:
a) epistemologic (transferul metodelor logicii formale în
domeniul dreptului)
b) gradul generator de noi discipline (metodele din
matematică sunt transferate în fizică; din informatică în artă, au dus la arta informatică)
c) contribuie la big-bang-ul disciplinar.
Interdisciplinaritatea este „o formă de cooperare între
discipline diferite cu privire la o problematică, a cărei complexitate nu poate
fi surprinsă decât printr-o convergenţă şi o combinare prudentă a mai multor
puncte de vedere.”
Interdisciplinaritatea derivă din spaţiul cercetării
ştiinţifice, iar ca demers epistemic, în domeniul educaţiei, poate fi sesizat
sub două aspecte:
1).concentrarea conţinuturilor în perspectiva
interdisciplinară precum şi
2).proiectarea şi organizarea proceselor didactice în
viziune interdisciplinară.
Conexiunea disciplinară cunoaşte patru niveluri de
concretizare: multidisciplinaritatea, pluridisciplinaritatea,
interdisciplinaritatea şi transdisciplinaritatea.
Multidisciplinaritatea vizează juxtapunerea unor
elemente ale diverselor discipline pentru a pune în lumină aspecte comune.
Pluridisciplinaritatea este o integrare mai accentuată
bazată pe comunicarea simetrică între diferitele paradigne explicative.
Transdisciplinaritatea vizează o întrepătrundere a mai
multor discipline, care duc la apariţia unor discipline noi sau la alte domenii de cunoaştere.
Interdisciplinaritatea
implică stabilirea şi folosirea unor conexiuni între limbaje explicative sau
operaţii, cu scopul diminuării diferenţelor care apar între disciplinele de invăţământ,
clasice.
Predarea şi învăţarea unei discipline au dezavantajul
că folosesc perceperea secvenţială şi insulară a realităţii unice făcând-o
artificială. Din acest motiv este necesară realizarea unor conexiuni, între
anumite discipline şcolare pentru o percepere unitară şi coerentă a
fenomenologiei existenţiale.
În învăţământul preuniversitar, (conform lui Văideanu,
1988, pp. 250-252) se pot identifica trei direcţii ale interdisciplinarităţii :
1).la nivel de autori de planuri, programe, manuale şcolare,
teste sau fişe de evaluare;
2).puncte de intrare accesibile profesorilor în cadrul
proceselor de predare-evaluare (în acest caz programele rămân neschimbate);
3).prin intermediul activităţilor nonformale sau
extraşcolare
Pluridisciplinaritatea, interdisciplinaritatea şi
transdisciplinaritatea sunt segmente ale cunoaşterii.
Intervenţia profesorului determină corelaţii
obligatorii prevăzute de programele şcolare şi impuse de logica noilor cunoştinţe,
fapt ce duce la interdisciplinaritate.
Se pot elabora, în echipă, proiecte de lecţii,
planificări semestriale (anuale comune a
două sau mai multe discipline (limba română-limba latină, franceză,
istorie, geografie)).
Interdisciplinaritatea se mai poate baza şi pe :
1).cultura bogată, interdisciplinară a profesorului;
2).pe echipe de profesori cu specialităţi diferite,
care să predea ,,în echipă”, (fie numai un grup de discipline, predate la
aceeaşi clasă, fie aceleaşi discipline urmărite pe orizontală şi pe verticală).
La nivel de reflecţie şi de elaborare curriculară
profesorii de discipline diferite trebuie să realizeze planificări şi proiecte
de activitate didactică în comun, în raport cu unele criterii şi principii pedagogice
asumate de către toţi. Mai există dificultăţi în lipsa competenţelor de
colaborare, de cooperare şi de lucru în echipă.
Elementele de bază ale unui proiect curricular comun
sunt :
1).stabilirea obiectivelor ;
2).identificarea conţinuturilor ;
3).realizarea de module pentru elaborarea de programe
concrete de recuperare pentru elevii cu dificultăţi ; module de explicaţii
suplimentare pentru elevii buni sau performanţi. Mai multe module se pot
construi într-un lanţ /suită modulară oferită/cerută elevilor în funcţie de obiectivele
instructiv-educative, în raport cu interesele şi aptitudinile lor. În caz de
nereuşită, se vor construi module inferioare sau complementare. Dimensionarea
modulară a conţinutului se face pentru un grup de discipline (limba
română-latină-franceză). În acest caz, modulele nu se suprapun peste obiectele
clasice de învăţământ, ci reprezintă sinteze inedite, cumuluri de cunoştinţe
integrate, perspective epistemice noi, care urmăresc tratarea diferenţiată a
elevilor în vederea orientării şcolare şi vocaţionale/profesionale;
4).stabilirea
criteriilor de evaluare la finalul fiecărui an de studiu;
5).folosirea
indicatorilor pentru a evalua progresul subiecţilor în procesul de invăţare şi
instruire, iar în caz de nereuşită, schimbarea activităţii educative;
6).definirea
premiselor metodologice generale. Acestea vor fi cunoscute de către echipa de
profesori şi impărtăşite colegilor;
7).definirea
criteriilor de organizare spaţio-temporale (spaţiu propice desfăşurării şi
timpul de instruire, de învăţare şi de nevoile elevilor : laboratorul/cabinetul
de limba română/biblioteca ; alcătuirea orarului clasele a-VIII-a si
a-XII-a( vor avea cursuri în prima parte a zilei-8-14)
8). stabilirea
principalelor materiale didactice care vor fi utilizate - e un factor de bază
în asigurarea coerenţei acţiunii didactice dintr-o unitate curriculară (cărţi
pentru documentare, cărti pentru lectură, manuale, module de învăţare, hărţi,
mijloace audio-video, programe informatice, jocuri didactice)
9).decizii în
legătură cu domeniile opţionale;
10).la discipline diferite, în cadrul proceselor
didactice se pot identifica obiective comune, care pot fi utilizate în
realizarea unor conexiuni interdisciplinare formându-se deprinderi de a lucra
în echipă. Şcoala poate să ofere toate condiţiile pentru formarea şi stimularea
creativităţii echipelor didactice.
Introducerea şi folosirea calculatoarelor în orice
disciplină constituie o mare victorie. Soluţia unei educaţii viitoare o constituie
modularitatea / modularizarea disciplinelor.
Modulul permite selectarea cunoştinţelor relevante, în
jurul unui subiect, la toate disciplinele.
Flexibilitatea modulelor şi combinarea cu altele
conduc la avantaje în folosirea lor. Fiecare modul constă în lecţii multimedia
sau în manuale (de aproximativ 50 de pagini), şi o perioadă de invăţare de
câteva săptămâni. Interdisciplinaritatea joacă un rol important, iar modulele
unui subiect pot fi pe niveluri diferite : introducere generală, dezvoltare,
generalizare, aplicaţii.
Literatura,
filmul şi teatrul.
Literatura, filmul şi teatrul deschid noi perspective
şi comunică experienţa emoţiei, umorului, tragediei şi bucuriei. Literatura,
filmul şi teatrul îi ajută pe elevi să se înţeleagă pe ei înşişi, lumea în care
trăiesc şi contribuie la dezvoltarea identităţii.
Literatura,
filmul şi teatrul oferă ocazia dezvoltării empatice ( a înţelegerii
celorlalţi), a ceea ce este diferit, precum şi a revizuirii valorilor şi
atitudinilor. Astfel, valori alternative pot fi formate despre, rasism, extremism, roluri sexuale stereotipe
şi condiţii nedemocratice.
La întâlnirea tinerilor cu literatura, filmele şi
teatrele, există ocazia ca aceştia să asimileze modele şi un limbaj literar -
artistic.
Literatura oferă cunoştinţe despre condiţiile
de viaţă ale copiilor şi adulţilor din diferite perioade şi ţări. În acelaşi timp, oferă şi perspective
asupra vieţii cotidiene şi a elementelor
familiare. Schimbul de experienţă cu alte şcoli, parteneriate , precum
şi experienţele individuale dobândite din abordarea literaturii oferă
răspunsuri la întrebările existenţiale majore.
În abordarea literaturii, filmului şi
teatrului, se întâlnesc diferite
experienţe multiculturale şi se pot crea ocazii pentru dezvoltarea propriilor
atitudini faţă de cultură precum şi faţă de
valorile culturale.
Menţionez o activitate de „Consiliere si
orientare” la clasa a IX-a pe trei module :
I
Managementul conflictelor (cu temele : „Conflicte
din viaţa noastră ; stereotipuri” ; ,,Limbajul trupului şi limbajul
verbal” (exerciţii de comunicare nonverbală şi paraverbală ; ,,Emoţiile
noastre”) ;
II
Educaţiile pentru sănătate (Teme :,, Mens sana in corpore
sano” ; ,,Sănătate mentală şi emoţională prin artă, cultură şi credinţă ’’;
,,Bolile secolului şi literatura”(Bacovia-Baudelaire) ; ,, Sărbatorile ne
aduc bucurie”).
III Educaţie pentru loisir (Teme : „Timpul
liber şi creativitatea” , „Sugestii pentru a vă petrece timpul
liber” , „Literatura, limbile străine şi calculatorul” - metode
pentru petrecerea timpului liber).
Pentru realizarea acestor module vom folosi
concepte-cheie din : pedagogie, psihologie, literatură, istorie, artele
plastice, muzică, literatura universală, limba latină-proverbe ; Codul manierelor
europene, limba franceză ; educaţie fizică ; literatura populară; modalităţi
de evaluare portofoliu, teme propuse pentru fiecare unitate de conţinut.
Fiecare modul este predat de câte un profesor de
specialitate, din catedrele de Limbă şi comunicare şi de Arte plastice.
Învăţarea modulară deschide noi perspective elevului.
Fiecare dintre ei pot să-şi aleagă un
„itinerar propriu” pentru continuarea modulelor, adaptat propriilor
interese. În cadrul procesului instructiv-educativ modularizarea prezintă unda
verde, profesorii asumându-şi noi roluri plasându-i într-o zonă superioară a
activităţilor intelectuale.
„Elevul viitorului va fi un explorator” – spune
Marshall McLuhan. Pentru aceasta el trebuie să fie conştientizat de importanţa
învăţării prin cercetare, prin descoperire, de importanţa realizării
conexiunilor între diferitele discipline. În contextul societăţii de astăzi,
considerăm că din punct de vedere axiologic, orice cucerire stiinţifică trebuie
transpusă în termeni didactici.
„Elevul va fi în plenitudinea forţelor lui
creatoare abia peste 15 – 20 de ani, când, cu siguranţă, cercetările ştiintifice
actuale vor fi implicate şi aplicate plenar în viaţa cotidiană” (V. Marcu).
Bibliografie
1).Proverbe latine
2).Civilizaţia latină şi greacă (Epicur, Seneca,
Aristotel, Platon, Democrit, Cicero)
3).Proverbele /
Pildele lui Solomon
4).Parabolele lui Isus Cristos
5).Literatura franceză:
Rabelais, Francois, „Gargantua şi Pantagruel”, André
Malraux; Baudelaire, ,,Poezii”; La Buyère, ,,Caracterele”;
A. de Saint-Exupéry
„Micul Prinţ”;
Simone de
Beauvoir, „Aventurile unei fete cuminţi”
Oscar Wilde; Shakespeare, „Romeo şi Julieta”
Literatura română / Literatura populară: G. Bacovia,
„Poezii”; Blaga „Hronicul şi cântecul vârstelor”, M. Sorescu, „Tuşiţi”, Andrei
Pleşu, „Minima monolia”; M. Dinescu, Anton Pann,
I. Creangă
„Amintiri din copilărie”, Mircea Eliade „Romanul adolescentului miop”,
Mircea
Sântimbreanu, „Recreaţia mare”, Editura Ion Creangă, Bucureşti, 1996
Drăgan, Ion,
Petroman, Pavel, Margineanţu, Dorina, „Educaţia noastră cea de toate zilele”,
Editura Eurobit, Timişoara, 1992,
Cosma, Traian, „Ora de dirigenţie în gimnaziu”,
Editura Plumb, Bacău, 1994
„-Repere
privind activitatea educativă - ghid metodologic”, M. E. C, Consiliul Naţional
pentru Curriculum, 2001
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu