Propunător: Prof. Înv. Primar Ceaușescu Iuliana
CLASA PREGĂTITOARE -
O
NOUTATE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL ROMÂNESC
„Nu poți să-i înveți
pe alții ce nu știi
Nu ajunge să știi bine ceva pentru a-i învăța
pe alții.
Trebuie să ști CUI te adresezi și CUM să o
faci.”
(P.KLAPPER)
Începând cu anul școlar 2012-20113 , una din
noutățile pe care le aduce învățământul
românesc este introducerea în structura școlară a clasei pregătitoare , ca și
clasă obligatorie a învățământului primar .
. Cercetările din ultimii
30 de ani au făcut ca educația timpurie să fie o perioadă din ce in ce mai
valorizată, date fiind efectele pe termen lung ale participării în această
etapa de educație.Acest lucru arată că, pentru orice problemă care apare în
dezvoltarea unui copil, indiferent dacă este de natură cognitivă, socială, emoționala
sau de personalitate, cu cât intervenția este mai timpurie, cu atât șansele de
rezolvare sunt mai mari. În consecință, cu cât intervenția educațională este
mai târzie, cu atât mai mari sunt costurile asociate, iar
prognosticul este mai puțin favorabil. Țările
Europei au fost preocupate de-a lungul timpului de dezvoltarea unor modele de
instituții care să asigure o educație de calitate. Analiza comparativă privind
debutul școlarității obligatorii în Europa reprezintă un număr mare de țări,
care stabilesc prin legi, debutul școlarității obligatorii la șase, cinci sau
patru ani, cea mai mare parte dintre ele, optând pentru vârsta de 6 ani. Acesta
este unul din motivele scăderii vârstei
de şcolarizare obligatorie la şase ani şi în România.
. Trecerea clasei
pregătitoare din cadrul învățământului
preșcolar in cel al învățământului
primar aduce cu sine o serie de
reglementări de tip administrativ, curricular și evaluativ începând cu anul școlar
2012-2013. . Curriculum-ul pentru învățământul
primar specific clasei pregătitoare reprezintă o noutate în învățământul
romanesc, fiind conceput astfel încât să
respecte principiul continuității între nivelurile sistemului de învățământ și
în vederea atingerii nivelului de
performată elementară în formarea
competențelor cheie care determină profilul de formare al elevului (la sfârșitul
clasei a II-a). Competenţele sunt definite ca ansambluri integrate de
cunoştinţe,capacităţi şi abilităţi de aplicare,operare şi transfer al
achiziţiilor,care permit desfăşurarea cu succes a unei activităţi,rezolvarea
eficientă a unei probleme sau a unei clase de probleme/situații.Mai bine spus
competențele=cunoștințe + capacități+ comportamente.
. Curriculum pentru învățământul
primar pune accentul pe dezvoltarea competențelor la elevi, acestea fiind:
competențe de comunicare; competențe de bază
specifice matematicii, științelor și tehnologiilor; competențe digitale de
utilizare a tehnologiei informației ca instrument de învățare și cunoaștere;
competențe sociale și civice; competențe anteprenoriale; competențe de
sensibilizare și expresie culturală; competența de a învăța să înveți
(metacognitivă).
. La clasa pregătitoare se
studiază următoarele discipline: comunicare în limba română, matematică și
explorarea mediului, educație pentru
societate, arte vizuale și lucru manual, muzică și mișcare, dezvoltare
personală, educație fizică și sport, iar ca şi disciplină opțională tehnologia
informației și a comunicării (jocul cu calculatorul).Toate aceste discipline
predându-se într-o manieră integrată.
. Clasa pregătitoare a fost gândită
pentru copilul de 6 ani ca un univers al poveștilor, al învățării prin
joc, nu
un spațiu rigid al cunoașterii,
al constrângerii. Prin clasa pregătitoare, copiii vor avea o perioada de tranziție,
vor învăța jucându-se, tocmai pentru a li se da cele mai bune achiziții pentru
urmarea învățământului ulterior. Este un scop ce se circumscrie aceleiași dorințe
de familiarizare a copilului cu mediul școlar . Asta nu înseamnă că la clasa
pregătitore copiii trebuie sa învețe deja să scrie, să citească, să socotească.
Trebuie, in schimb, să se familiarizeze cu anumite lucruri care le vor ușura
ulterior asimilarea de cunoștințe la diverse discipline. De aceea li se vor
citi povești, vor învăța cântecele, să numere obiecte, să distingă forme,
culori, dimensiuni ,să recunoască părțile corpului uman și își vor dezvolta
imaginația prin confecționare de diferite obiecte și jucării etc. Totul, fără
manuale, ci doar în baza experienței și a talentului fiecărui dascăl în parte.
Învățătorii vor preda prin
metode interactive fără a-i ține pe elevi în bancă timp de mai multe ore.
Accentul se pune pe participarea activă a elevilor în procesul de învățare,modalitatea
de abordare fiind joaca . Dacă astăzi dorim să discutăm despre toamnă, atunci
vom aborda această temă și la comunicare în limba româna prin poezii, povești,
la matematică și explorarea mediului vom număra frunze și obiecte din natură,
la educație pentru societate vom învăța să îngrijim parcul în anotimpul toamna,
la muzică și mișcare vom fredona cântece despre anotimp și vom asocia versurile
cântecelor cu mișcarea. Totul
prezentându-se sub forma unei
povești, cea mai importantă fiind experiența copiilor din viața de zi cu zi
.Totodată această clasă se vrea o punte de trecere ușoară între învățământul
preșcolar și cel primar.
. O astfel de clasă pregătitoare este o
necesitate menită să ajute la o dozare
mai judicioasă și mai lejeră a sarcinilor ce reveneau clasei I, deloc puține și
deloc facile, și totodată o măsură binevenită in ce privește alinierea la
vârsta europeană de școlarizare obligatorie și a copiilor din Romania . . Evaluarea la clasa pregătitoare se va face
pe baza unui raport de evaluare.Ea trebuie să urmărească progresul
copilului în raport cu el însușii și mai puțin raportarea la norme de grup
(relative). Progresul copilului trebuie monitorizat cu atenție, înregistrat,
comunicat și discutat cu părinții (cu o anumită periodicitate).
. Raportul de evaluare este elaborat de MECTS,fiind un
document tip numit Raport de evaluare a
dezvoltării fizice, socio-emoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării,
precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare la finalul
clasei pregătitoare. Se completează pentru toți elevii din clasele pregătitoare
având ca scop orientare și optimizarea procesului educativ, în vederea
pregătirii elevilor pentru a răspunde solicitărilor de tip școlar. . Raportul de evaluare este structurat
astfel: date de identificare a elevului, domenii de dezvoltare: dezvoltare
fizică; dezvoltare socio-emoțională; dezvoltare cognitivă; dezvoltarea
limbajului și a comunicării; dezvoltarea capacităților și a atitudinilor de
învățare; principalele aspecte vizate,
asociate fiecărui domeniu de dezvoltare și desprinse din competențele specifice
prevăzute în programele școlare în vigoare pentru clasa pregătitoare, în
dreptul cărora cadrul didactic responsabil consemnează, în baza documentelor
suport, nivelul achiziției ,,realizat
sau ,, în curs de realizare, după caz; aprecieri și recomandări. Procesul
de evaluare a elevilor din clasa pregătitoare se desfășoară pe tot parcursul
anului școlar și se finalizează în luna mai prin completarea acestui
raport.
. Altfel spus cred că
introducerea clasei pregătitoare din acest an școlar poate fi asociată
urătorului citat:
,,Eu sunt copilul.Tu ții în mâinile tale
destinul meu. Tu determini, în cea mai mare măsură dacă voi reuși sau voi eșua
în viață!Dă-mi ,te rog ,acele lucruri care să mă îndrepte spre fericire.Educă-mă,
te rog, ca să pot fi o binecuvântare pentru lume.’(Child’Appels ,Mamie Gepe
Cole)
Bibliografie:Programele școlare pentru clasa pregătitoare aprobate
prin ordin al ministrului nr. 3656 din 29.03.2012;
Organizarea interdisciplinară a
ofertelor de învățare pentru formarea competențelor cheie la școlarii mici –
suport de curs 2012;
Ghid practic pentru clasa
pregătitoare – Ed. Delta Cart Educațional – Pitești 2012;
http://w.w.w.edu.ro-clasa
pregătitoare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu