sâmbătă, 23 noiembrie 2013

Clasa pregătitoare

Referat: Clasa Pregătitoare- o noutate în învățământul românesc
Propunător: Prof. Înv. Primar Ceaușescu Iuliana



CLASA  PREGĂTITOARE -
O NOUTATE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL ROMÂNESC
 „Nu poți să-i înveți pe alții  ce nu știi
  Nu ajunge să știi bine ceva pentru a-i învăța pe alții.
  Trebuie să ști CUI te adresezi și CUM să o faci.”
                                                                                              (P.KLAPPER)
        
          Începând cu anul școlar 2012-20113 , una din noutățile pe care le aduce  învățământul românesc este introducerea în structura școlară a clasei pregătitoare , ca și clasă obligatorie a învățământului primar .  
                                                        .          Cercetările din ultimii 30 de ani au făcut ca educația timpurie să fie o perioadă din ce in ce mai valorizată, date fiind efectele pe termen lung ale participării în această etapa de educație.Acest lucru arată că, pentru orice problemă care apare în dezvoltarea unui copil, indiferent dacă este de natură cognitivă, socială, emoționala sau de personalitate, cu cât intervenția este mai timpurie, cu atât șansele de rezolvare sunt mai mari. În consecință, cu cât intervenția educațională este mai târzie, cu  atât  mai mari sunt costurile asociate, iar prognosticul  este mai puțin favorabil. Țările Europei au fost preocupate de-a lungul timpului de dezvoltarea unor modele de instituții care să asigure o educație de calitate. Analiza comparativă privind debutul școlarității obligatorii în Europa reprezintă un număr mare de țări, care stabilesc prin legi, debutul școlarității obligatorii la șase, cinci sau patru ani, cea mai mare parte dintre ele, optând pentru vârsta de 6 ani. Acesta este unul din motivele  scăderii vârstei de şcolarizare obligatorie la şase ani şi în România.                                                     .          Trecerea clasei pregătitoare din cadrul învățământului  preșcolar in cel al învățământului  primar  aduce cu sine o serie de reglementări de tip administrativ, curricular și evaluativ începând cu anul școlar 2012-2013.               .        Curriculum-ul pentru învățământul primar specific clasei pregătitoare reprezintă o noutate în învățământul romanesc, fiind conceput astfel încât  să respecte principiul continuității între nivelurile sistemului de învățământ și în  vederea atingerii nivelului de performată  elementară în formarea competențelor cheie care determină profilul de formare al elevului (la sfârșitul clasei a II-a).            Competenţele sunt  definite ca ansambluri integrate de cunoştinţe,capacităţi şi abilităţi de aplicare,operare şi transfer al achiziţiilor,care permit desfăşurarea cu succes a unei activităţi,rezolvarea eficientă a unei probleme sau a unei clase de probleme/situații.Mai bine spus competențele=cunoștințe + capacități+ comportamente.                                                                                                        .     Curriculum pentru învățământul primar pune accentul pe dezvoltarea competențelor la elevi, acestea fiind: competențe de comunicare; competențe de bază  specifice  matematicii, științelor  și tehnologiilor; competențe digitale de utilizare a tehnologiei informației ca instrument de învățare și cunoaștere; competențe sociale și civice; competențe anteprenoriale; competențe de sensibilizare și expresie culturală; competența de a învăța să înveți (metacognitivă).                                                                                                                  .      La clasa pregătitoare se studiază următoarele discipline: comunicare în limba română, matematică și explorarea  mediului, educație pentru societate, arte vizuale și lucru manual, muzică și mișcare, dezvoltare personală, educație fizică și sport, iar ca şi disciplină opțională tehnologia informației și a comunicării (jocul cu calculatorul).Toate aceste discipline predându-se într-o manieră integrată.                                                                                                                                   .         Clasa pregătitoare a fost gândită pentru copilul de 6 ani ca un univers al poveștilor, al învățării prin joc,  nu  un  spațiu rigid al cunoașterii, al constrângerii. Prin clasa pregătitoare, copiii vor avea o perioada de tranziție, vor învăța jucându-se, tocmai pentru a li se da cele mai bune achiziții pentru urmarea învățământului ulterior. Este un scop ce se circumscrie aceleiași dorințe de familiarizare a copilului cu mediul școlar . Asta nu înseamnă că la clasa pregătitore copiii trebuie sa învețe deja să scrie, să citească, să socotească. Trebuie, in schimb, să se familiarizeze cu anumite lucruri care le vor ușura ulterior asimilarea de cunoștințe la diverse discipline. De aceea li se vor citi povești, vor învăța cântecele, să numere obiecte, să distingă forme, culori, dimensiuni ,să recunoască părțile corpului uman și își vor dezvolta imaginația prin confecționare de diferite obiecte și jucării etc. Totul, fără manuale, ci doar în baza experienței și a talentului fiecărui dascăl în parte.                                                       Învățătorii vor preda prin metode interactive fără a-i ține pe elevi în bancă timp de mai multe ore. Accentul se pune pe participarea activă a elevilor în procesul de învățare,modalitatea de abordare fiind joaca . Dacă astăzi dorim să discutăm despre toamnă, atunci vom aborda această temă și la comunicare în limba româna prin poezii, povești, la matematică și explorarea mediului vom număra frunze și obiecte din natură, la educație pentru societate vom învăța să îngrijim parcul în anotimpul toamna, la muzică și mișcare vom fredona cântece despre anotimp și vom asocia versurile cântecelor cu mișcarea. Totul  prezentându-se   sub forma unei povești, cea mai importantă fiind experiența copiilor din viața de zi cu zi .Totodată această clasă se vrea o punte de trecere ușoară între învățământul preșcolar și cel primar.                                                                                                                                                                   .        O astfel de clasă pregătitoare  este  o necesitate menită  să ajute la o dozare mai judicioasă și mai lejeră a sarcinilor ce reveneau clasei I, deloc puține și deloc facile, și totodată o măsură binevenită in ce privește alinierea la vârsta europeană de școlarizare obligatorie și a copiilor din Romania .                                      .     Evaluarea la clasa pregătitoare  se va face  pe baza unui raport de evaluare.Ea trebuie să urmărească progresul copilului în raport cu el însușii și mai puțin raportarea la norme de grup (relative). Progresul copilului trebuie monitorizat cu atenție, înregistrat, comunicat și discutat cu părinții (cu o anumită periodicitate).                                                                                                                   .          Raportul  de evaluare este elaborat de MECTS,fiind un document tip numit  Raport de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare la finalul clasei pregătitoare. Se completează pentru toți elevii din clasele pregătitoare având ca scop orientare și optimizarea procesului educativ, în vederea pregătirii elevilor pentru a răspunde solicitărilor de tip școlar.               .           Raportul de evaluare este structurat astfel: date de identificare a elevului, domenii de dezvoltare: dezvoltare fizică; dezvoltare socio-emoțională; dezvoltare cognitivă; dezvoltarea limbajului și a comunicării; dezvoltarea capacităților și a atitudinilor de învățare; principalele  aspecte vizate, asociate fiecărui domeniu de dezvoltare și desprinse din competențele specifice prevăzute în programele școlare în vigoare pentru clasa pregătitoare, în dreptul cărora cadrul didactic responsabil consemnează, în baza documentelor suport, nivelul achiziției ,,realizat  sau ,, în curs de realizare, după caz; aprecieri și recomandări. Procesul de evaluare a elevilor din clasa pregătitoare se desfășoară pe tot parcursul anului școlar și se finalizează în luna mai prin completarea acestui raport.                                                                                                                             .       Altfel spus cred că introducerea clasei pregătitoare din acest an școlar poate fi asociată urătorului citat:
    ,,Eu sunt copilul.Tu ții în mâinile tale destinul meu. Tu determini, în cea mai mare măsură dacă voi reuși sau voi eșua în viață!Dă-mi ,te rog ,acele lucruri care să mă îndrepte spre fericire.Educă-mă, te rog, ca să pot fi o binecuvântare pentru lume.’(Child’Appels ,Mamie Gepe Cole)


 Bibliografie:Programele  școlare pentru clasa pregătitoare aprobate prin ordin al ministrului nr. 3656 din 29.03.2012;
Organizarea interdisciplinară a ofertelor de învățare pentru formarea competențelor cheie la școlarii mici – suport de curs 2012;
Ghid practic pentru clasa pregătitoare – Ed. Delta Cart Educațional – Pitești 2012;

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu