1 DECEMBRIE 1918,
PROCLAMAREA MARII ADUNĂRI NAȚIONALE
De la 1 decembrie 1918 – ziua în care s-a vestit lumii,
prin hotărârea Adunării Naţionale de la Alba Iulia, Unirea tuturor românilor sub sceptrul Regelui dezrobitor Ferdinand
I – şi până în timpul de faţă, fiecare cetăţean al României întregite a avut
prilej să asculte ori să citească diferite lămuriri cu privire la felul cum s-a
înfăptuit Unirea aceasta şi la temeiurile care îi garantează trăinicia.
Nu erau însa şi nu sunt toate lămuririle izvorâte dintr-o
cunoştinţă deplina a împrejurărilor, nici dintr-o neprihănită iubire a
adevărului istoric. Unii din cei ce le dau, mai ales străinii care nu au văzut
din capul locului cu ochi buni întregirea României, urmăresc scopul de a
înfăţişa Unirea aceasta în aşa fel încât să trezească în sufletul celor slabi
de înger îndoială, spunând că ea nu ar putea să fie trainică sau că nu ar fi
izbânda neîndoielnică a vredniciei neamului românesc.
Se întâmplă să auzim câteodată astfel de păreri nu numai
din partea străinilor, cu gânduri potrivnice, ci şi din partea unor români care
– deşi socotiţi ca oameni de ispravă şi buni patrioţi – nu-şi vor fi luat
osteneala să cugete mai îndelung şi mai pătrunzător, înainte de a fi rostit
păreri puţin lămurite cu privire la temeiurile Unirii naţional-politice a
tuturor românilor.
Unirea naţional-politică, de la anul 1918, nu se cuvine
să fie înfăţişată, nici măcar în parte, ca un dar, coborât asupra neamului românesc din încrederea şi simpatia
lumii civilizate, nici ca o alcătuire întâmplătoare, răsărită din greşelile
duşmanilor de veacuri. Chiar dacă asemenea greşeli nu s-ar fi săvârşit
niciodată împotriva românilor subjugaţi de-a lungul veacurilor de stăpânire
ungurească, austriacă sau rusească, stăpânirile acestea nedrepte ar fi trebuit
să se dezumfle şi micşoreze îndată ce dreptul tuturor popoarelor de a-şi croi
soarta după buna lor pricepere a izbutit a se înălţa la treapta de putere
hotărâtoare în noua întocmire a aşezământului de pace europeană. De aceea,
Unirea românilor trebuie înfăţişată totdeauna – potrivit adevărului – ca
urmarea firească a unei pregătiri istorice de sute de ani, în cursul cărora
acest popor de eroi şi de mucenici a izbutit
să-şi apere cu uimitoare stăruinţă „ sărăcia şi nevoile şi neamul"
(M. Eminescu–„ScrisoareaIII"),rămânând împotriva, tuturor năvălirilor
barbare şi vremelnicelor stăpâniri străine, în cea mai strânsă legătură cu
pământul strămoşesc în care, ca într-un liman de mântuire, şi-a putut adăposti
traiul de-a lungul vremilor de urgie.
Astfel, statul român, întregit în forma lui de astăzi,
trebuie preţuit ca unul dintre cele mai statornice, având temeiuri adânci şi nezguduite în alcătuirea geografică a pământului
strămoşesc, în firea poporului român şi în trăinicia lui nepilduită, în
legăturile lui sufleteşti întărite prin unitatea aceluiaşi grai, aceleiaşi
credinţe, aceloraşi datini şi obiceiuri, în asemănarea nedesminţită a
întocmirilor şi aşezămintelor moştenite din bătrâni şi, mai presus de toate, în
puterea morală a conştiinţei naţionale, fără de care ar fi şubrede şi nesigure
toate celelalte temeiuri.
Să cercetăm, pe rând, aceste temeiuri spre a ne putea da
seama de sprijinul adus de fiecare în parte şi toate laolaltă pentru a întări
clădirea de unire naţional-politică a românilor.
În vara anului 1914, după ce arhiducele Francisc
Ferdinand, moştenitorul tronului habsburgic, a fost ucis la Sarajevo, împreună
cu soţia sa Sofia de Chotek, de către studentul sârb Gavril Prinkipo, a
izbucnit războiul cel mare, zis războiul mondial. Sufletul românilor subjugaţi
din Transilvania, Bucovina şi Basarabia se zbătea cumplit între temeri grele şi
frumoase nădejdi de izbăvire. Mulţi erau îngroziţi de gândul că vor fi siliţi
să lupte sub steaguri străine, împotriva fraţilor de acelaşi sânge şi aceeaşi
credinţă. Se mângâiau însă cu nădejdea că nu vor putea fi spulberate în deşert
toate jertfele şi suferinţele lor, ci cu ajutorul lui Dumnezeu se va răscumpăra,
în sfârşit, întreg neamul românesc din jugul robiei de veacuri.
În mintea şi inima tuturor încolţise presimţirea că
războiul acesta va face să răsară şi pentru
ei soarele dreptăţii. Celor încinşi în hora de moarte a înfricoşatului
război le venea câte un cuvânt de îmbărbătare, ca acela al profesorului Nicolae
Iorga, care scria în ziarul „Neamul Românesc": „Să fiţi voioşi aceia, care
în strigăte de comandă străină sub steag străin muriţi! Undeva un alt steag se
ridică în măsura, în care voi vă cheltuiţi vitejia, vă daţi sângele vostru
tânăr. El se ridică tot mai înalt, tot mai larg, săltat în sus şi răsfirat de
fiecare silinţă deznădăjduită a puterii voastre, care se stânge. Şi să ştiţi că
urmaşii voştri, în ciuda puterilor
lumii, sub acest steag pe care în neştiinţă, în durere şi în întuneric voi
l-aţi înălţat, desfăşurat şi sfinţit, vor
fi toţi împreună!".
Regele Carol, ca domnitor constituţional, a ţinut să
cunoască în împrejurările grele de atunci părerea celor mai încercaţi sfetnici
ai săi, pe care i-a chemat într-un consiliu de Coroana la Sinaia pe data de 3
august 1914. Aici s-a cercetat textul tratatului austro-român care, în
articolul 2, spunea lămurit: „Dacă România ar fi atacată, fără vreo provocare
din partea sa, Austro-Ungaria este obligată a-i da în timp util ajutor şi
asistenţă împotriva agresorului. Dacă Austro-Ungaria ar fi atacată în
împrejurări asemănătoare din vreo parte a statelor vecine cu România, obligaţia
de a sări în ajutor se va prezenta imediat pentru aceasta din urma". Din
cuprinsul acestui articol se vedea că România nu putea fi îndatorată la nici un
fel de ajutor sau sprijin militar, de vreme ce Austro-Ungaria nu fusese atacată
din nici o parte, ci ea pornise la atac împotriva Serbiei.
La 4/17 august 1916 tratatul de alianţă între România, de
o parte, Franţa, Marea Britanie, Italia şi Rusia. De altă parte, a fost semnat.
Prin acest tratat România se lega să atace Austro-Ungaria; Puterile Aliate în
„Înţelegerea cordială" garantau în schimb integritatea teritorială a
Regatului Român, recunoscându-i totodată dreptul să-şi alipească, la sfârşitul
războiului, toate ţinuturile locuite de români din cuprinsul Monarhiei
austro-ungare şi făgăduind să nu încheie pace separată, nici pace generală
decât împreună şi în acelaşi timp.
Cu 10 zile în urmă, în consiliul de Coroană, prezidat de
Regele Ferdinand la Cotroceni la 14/27 august 1916, şeful guvernului Ion I. C.
Brătianu propunea ca România să declare război Austro-Ungariei, arătând că are
datoria morală să facă pasul acesta, chiar dacă s-ar întâmpla să rămână
învinsă.
După astfel de pregătiri şi de hotărâri, în ziua de 15/28
august 1916 a
început războiul pentru dezrobirea românilor subjugaţi. Nespus de grea a fost
situaţia armatei române, chiar de la început slab sprijinită, iar mai târziu trădată
de ruşi, împinsă la lupte inegale pe frontul de sud împotriva bulgarilor aliaţi
cu germanii şi cu turcii, pe cel de nord împotriva maghiarilor, austriecilor şi
germanilor, iar la sfârşit pe frontul de răsărit împotriva ruşilor.
Trei luni de zile au luptat vitejeşte, înaintând cu
repeziciune uimitoare în Transilvania şi în Banat. După înfrângerile de la
Turtucaia, Sibiu şi Neajlov, a fost însă nevoită a se retrage spre Moldova,
lăsând capitala şi doua treimi din pământul ţării sub ocupaţia duşmanilor lacomi
care au istovit, timp de doi ani, ţara şi poporul, fără nici o cruţare. Se
împliniseră 317 ani de când oştenii lui Mihai Viteazul, porniţi pe aceeaşi cale
a dezrobirii, încununară la început cu biruinţe fulgerătoare înaintarea pe care
o pândea la scurtă trecere de vreme înfrângerea de la Mirăslău şi uciderea
eroului pe câmpia de la Turda. De astă dată, însă cursul istoriei avea să fie
tocmai dimpotrivă: pomenitele înfrângeri ale armatei române, asupra căreia
tăbărâseră cele mai oţelite divizii germane, austro-maghiare, bulgare şi
turceşti, urmau să fie preschimbate, în timpul celor trei ani de suferinţă şi
de jertfe nepregetate ale războiului, într-o strălucită izbândă, dintr-odată cu
biruinţa hotărâtoare a Marilor Aliaţi asupra Puterilor Centrale.
Regele Ferdinand a rămas neclintit în vârtejul celor mai
grele încercări, fără a fi şovăit o clipă şi fără a-i fi părut rău de pasul
făcut pentru întregirea naţional-politică a României. Răposatul membru al Academiei franceze,
Robert de Flers, a scris in amintirile sale câteva cuvinte pline de înţeles,
auzite din însuşi glasul Regelui Ferdinand. Aceste cuvinte sunt vrednice de
amintit, fiindcă ele dau putinţa să se înţeleagă lupta cumplită a unui suflet,
care se destăinuia destul de rar. „În trista dimineaţă – scrie de Flers – când
trupele austro-germane, victorioase pe Argeş, intrau în Bucureşti, îl revăd pe
Regele Ferdinand în pragul primăriei din Buzău cum se îndreaptă spre unul din
ofiţerii noştri şi-l aud: << Colonele, ai să te întâlneşti cu generalul
Berthlot? >> Da, Sire! - << Ei bine! Spune-i, te rog, că nu regret
nimic şi că încrederea mea rămâne neschimbată!>> - Cele mai grozave
nenorociri: înfrângerea, molima şi foametea nu izbutiră să doboare hotărârea
Regelui, nici să-i insufle vreo părere de rău.
- Vedeţi, binevoi regele să-mi spună, în cele mai triste
zile, oricât ar fi de grele încercările pe care le îndurăm, tot ce am făcut –
auziţi-mă bine – aş face din nou. Stătusem pe gânduri întâi, nu zărisem o vreme
care era adevărata, graua mea datorie, dar când m-am convins că România, fiind
de rasă şi de chemare latină, îşi are locul alături de Puterile Înţelegerii, nu
interesul provizoriu, ci interesul permanent istoric trebuia s-o aşeze lângă
aceste popoare, că ne nesocotind această chemare, ea ar deveni din nou ceea ce
fusese timp îndelungat, vasală altei puteri şi că ar renunţa la ceea ce
constituie mai presus de toate mândria şi nobleţea unei ţări, independenţa ei –
atunci am găsit un mare sprijin, fiindcă vedeam cu siguranţă drumul de urmat.
Germanii spun: Germania mai presus de toate… Eu, am zis: Datoria mea mai presus de toate!…"
Astfel a vorbit şi a lucrat Regele Ferdinand, izbutind
atât în cursul războiului, cât şi în alte împrejurări zbucimate, la toate
răspântiile mari ale vieţii, să pună datoria sa de Suveran mai presus de orice
altă socotinţă. Aceasta va face ca personalitatea lui să trăiască în amintirea
poporului român înfăşurată în aureola unui mucenic
al datoriei. Credinţa creştină din care izvorăşte porunca împlinirii
datoriei în orice împrejurare, cu orice jertfe – este trăsătura de căpetenie
pentru întreaga făptură sufletească a Regelui Ferdinand. Aceasta l-a îndemnat
să nu dea nici o clipă uitării făgăduinţa ce făcuse la sfârşitul lui septembrie
1914 înaintea Reprezentanţei naţionale că va fi bun român. Şi tot în credinţa aceasta, de care era străbătută
înţelepciunea lui regală a aflat izvorul tăriei nebiruite, care l-a ajutat să
se învingă adeseori pe sine, ca să poată învinge la vreme de nevoie şi pe
alţii, oricât de puternici şi numeroşi duşmanii-ar fi fost aceşti alţii lui sau
ţării, pentru a cărei întregire n-a stat la îndoială să aducă întreagă jertfa
fiinţei sale sufleteşti.
Armata înfrângerii din toamna anului 1916 s-a schimbat în
armata biruinţei din vara anului următor, când un martor nepărtinitor ca
generalul Monkéwitz, şeful statului major al Armatei a IV-a ruseşti, putea face
mărturisirea că armata română reorganizată era însufleţită de un măreţ avânt
războinic, ofiţeri şi soldaţi aşteptând cu nerăbdare bătălia, spre a se răzbuna
de înfrângerile din 1916 şi spre a dezrobi teritoriul cotropit.
Opera de refacere a armatei române s-a încheiat cu cea
dintâi manifestarea unităţii naţionale depline, când prizonierii transilvăneni
şi bucovineni din prinsoarea rusească, înrolaţi în batalioane de voluntari,
sosiră Iaşi spre a se înfrăţi cu trupele române şi a porni împreună la luptă
eroică.
Cu toate nenorocirile din toamna şi iarna anului 1916,
sufletul mulţimii şi-a păstrat neatinsă puterea şi curăţenia. Şi în retragerea
din Moldova, ca şi pe câmpul de bătălie, ostaşul român a dat dovada celei mai
neînfricate împotriviri, fiind în stare să îndure cu seninătate toate
lipsurile, să înfrunte orice primejdie, fără a se revolta, ca tovarăşul său
rus, contra celor din adăpostul cartierelor, pe care se mulţumea doar sa-i
atingă cu pleasna ironiei în formă de cântec: „Noi suferim amputaţii / Iar
ei iau decoraţii…".
Cinstea şi patriotismul soldaţilor simpli a fost în stare
să zădărnicească urmările trădării săvârşite de colonelul Sturza, care să fie
primite în gărzile din Transilvania, dar i s-a răspuns că sub steag românesc nu
este loc pentru trădători.
Pentru primăvara anului 1917 fusese plănuită ofensiva
contra Puterilor Centrale pe întreg frontul ruso-român. Izbucnirea revoluţiei
ruseşti, în martie, a zădărnicit însă împlinirea acestui plan de la care armata
română, refăcută, aştepta cu nezdruncinată încredere în puterile sale, victoria
hotărâtoare. Situaţia ce i s-a creat prin trădarea, recunoscută oficial, a
armatei ruseşti era fără asemănare în istoria războaielor. Cu toate aceste,
românii au luptat cu vitejie uimitoare, atât în ofensiva victorioasă de la
Mărăşti, cât şi în defensiva neuitată de la Mărăşeşti şi Oituz, în vreme ce
ruşii, demoralizaţi, părăseau frontul, uneori pornind chiar la atacuri pe furiş
contra foştilor tovarăşi de luptă.
La Mărăşti, armata română, care trecuse timp de 11 luni
prin o mulţime de lovituri grele, s-a ridicat deodată la culmea vitejiei, măsurându-se cu cele mai
solide trupe din lume, necontenit biruitoare până atunci, şi izbutind a le
înfrânge şi pune pe fugă, cum nu au mai fost fugărite trupele germane în nici
un punct al teatrului de luptă, în cursul războiului mondial.
În seara zilei de 6 august 1917, când ruşii la Mărăşeşti
părăseau frontul, înspăimântaţi de violentul atac al trupelor feldmarşalului
prusac Mackensen, pe podul Siretului de la Costeşti se întâlneau cu românii,
hotărâţi la suprema jertfă pentru a smulge biruinţa. Fără a se lăsa o clipă
măcar abătuţi de spaima retragerii ruseşti, ei alergau spre front şi, ca să
poată sosi mai repede în linia de foc, se văzură nevoiţi a-şi face cu
mitraliera loc printre ruşii care fugeau în neorânduială. Astfel s-a întâmplat
că bătălia pe care germanii o începuseră la Mărăşeşti împotriva ruşilor, o
sfârşiseră pe acelaşi front într-o dramatică încăierare cu românii. Generalul
german von Morgen arată în memoriile sale că „împotrivirea românilor a fost
neobişnuit de dârză şi s-a arătat prin 61
de contraatacuri în cursul celor 14
zile de luptă. Ele au condus mai ales la
lupte cu baioneta, care au pricinuit germanilor pierderi foarte
grele". Iar Hans Carossa scrie în amintirile sale de război: „Ai noştri
vorbesc cu admiraţie de dispreţul de moarte cu care luptă românii: ori de câte
ori se pregăteşte un atac, soldaţii se reped ca nebunii".
Campania din vara anului 1917, cu durata ei de 50 de
zile, a adus numeroase dovezi de simţul de jertfă şi datorie al armatei române
care, luptând în împrejurări şi cu mijloace deopotrivă, nu erau întru nimic mai
prejos decât oricare armată. Pe frontul din Moldova a căzut şi eroina de la
Jiu, Ecaterina Teodoroiu (3 septembrie 1917) şi profesorul de istorie,
bucovineanul Ioan Grămadă, străpuns de două gloanţe în bătălia de la Cireşoaia
(9 – 11 septembrie).
Procesul de destrămare al armatei ruseşti nu a mai putut
fi oprit după izbucnirea revoluţiei bolşevice de la Petrograd, cu dualitatea
Lenin-Trotzki în frunte (7 noiembrie 1917). Ostilităţile fură întrerupte pe
frontul Siretului, ca şi pe celelalte fronturi ale ruşilor. Generalul Scerbacew
se văzu silit să încheie armistiţiul de la Focşani – salutat cu bucurie de
trupele austro-germane, primit însă cu mânie de armata română, nevoită să lase
armele „nu înfrântă de duşmani, ci trădată de aliaţi".
Întinsul imperiu al Romanovilor, clădit cu sabia şi
menţinut cu cnutul, începuse a se risipi în bucăţi. În Basarabia, Sfatul Ţării,
alcătuit din 84 de români şi 36 de reprezentanţi ai minorităţilor etnice, a
proclamat, la 15 decembrie 1917, Republica democratică moldovenească.
Opera de naţionalizare culturală a Basarabiei a fost ajutată de ardelenii şi
bucovinenii pribegi – „adevăraţi misionari ai românismului peste Prut, unde, la
24 ianuarie 1918, s-a proclamat Republica moldovenească independentă. Cu
trei zile mai târziu armata română, chemată în Basarabia s-o apere contra
bolşevicilor, a intrat în Chişinău şi, după câteva ciocniri, a izbutit a curăţa
provincia aceasta de resturile armatei ruseşti, ajungând până la începutul lui
martie să ia în primire şi Cetatea Albă.
Bucovina s-a unit cu România la 28 noiembrie. Regele
Ferdinand s-a întors cu întreaga-i suită la Bucureşti în ziua de 1 decembrie,
când românii din Transilvania şi Banat proclamau, cu nespusă însufleţire, în
Adunarea Naţională de la Alba Iulia, unirea pe veci cu patria mamă.
Italianul Mazzini prorocise românilor, încă dinainte de
1848, că nu vor izbuti să-şi cucerească neatârnarea,
libertatea şi dreptatea, decât după ce vor fi căzut ţarul Rusiei şi împăratul
Austriei.
Sfârşitul războiului mondial a adus împrejurările de
neapărată trebuinţă pentru împlinirea prorociei lui Iosif Mazzini mai presus de
cele mai îndrăzneţe speranţe ce ar fi putut nutri Regele Ferdinand în clipa
când România şi-a început războiul de întregire naţională. Proclamaţia regală
nu putea să amintească atunci nici un singur cuvânt despre Basarabia
îngenuncheată sub stăpânirea ţarului rusesc. Scopul războiului era hotărât
numai în aceste cuvinte: „să scăpăm de sub stăpânirea străină pe fraţii noştri de peste munţi şi din plaiurile Bucovinei,
unde Ştefan cel Mare doarme somnul de veci". Sprijinindu-şi România, în
acest război de întregire naţională, acţiunea diplomatică şi militară pe
alianţa ce se încheiase cu Franţa, Anglia, Italia şi Rusia, era firesc să-şi
aibă ca scop mărturisit numai dezrobirea provinciilor româneşti înglobate în
veacurile al XVII – lea şi al XVIII – lea sub pajura cu două capete al
monarhiei habsburgice. Chiar speranţa recâştigării lor ajunsese, cum am văzut,
aproape cu desăvârşire întunecată de biruinţele armatelor austro-germane, gata
să dicteze României o pace umilitoare ori să-i îmbie ca ultim loc de adăpost
faimosul „triunghi al morţii" între
râurile Siret şi Prut în regiunea dintre Iaşi, Vaslui şi Huşi.
Atunci, în una din clipele de cea mai grea cumpănă din
istoria românilor, după ce s-a prăbuşit ţarismul rusesc (1917), începu să
mijească de la răsărit cea dintâi rază a soarelui dreptăţii: desfacerea
Basarabiei din cătuşele ţariste, spre a se organiza mai întâi ca republică democratică
moldovenească, apoi ca republică neatârnată, după care a urmat hotărârea de la 27 martie (9 aprilie)1918 prin care
Sfatul Ţării din Chişinău „în puterea
dreptului istoric şi dreptului de neam, pe baza principiului ca noroadele
singure să-şi hotărască soarta lor", a declarat că Basarabia se uneşte pentru totdeauna „cu mama sa
România", de care fusese dezlipită fără voia ei într-un timp când
capetele încoronate se credeau în drept să dispună de soarta ţărilor şi a
popoarelor care nu le aparţineau. În textul acestei declaraţii erau cuprinse şi
câteva condiţii, asupra cărora Sfatul Ţării a revenit, declarând după unirea
Bucovinei şi a Transilvaniei, că renunţă la ele „fiind încredinţat că în
România tuturor românilor regimul curat democratic este asigurat" (27
noiembrie – 10 decembrie 1918). Sfatul coloniştilor germani din Basarabia s-a
declarat la fel pentru unirea cu România (7 martie 1919).
Prăbuşindu-se revoluţia din octombrie 1918 şi monarhia
austro-ungară, li s-a dat românilor din Bucovina, ca şi celor din Transilvania
şi Banat putinţă să-şi rostească şi ei cuvântul, arătând, în temeiul
drepturilor de proprie hotărâre, cum vor să fie organizate şi cârmuite în
viitor provinciile locuite de dânşii. Voinţa lor de viaţă laolaltă, sub o
singură stăpânire naţională s-a rostit măreţ prin Congresul general al Bucovinei care, s-a întrunit în sala sinodală
a palatului metropolitan din Cernăuţi la 15 – 28 noiembrie şi „întrupând suprema putere legiuitoare, în numele
suveranităţii naţionale" a hotărât „Unirea
necondiţionată şi pentru vecie a Bucovinei în vechile ei hotare până la Cermuş,
Colaciu şi Nistru cu regatul României". În aceeaşi zi, s-a rostit şi Sfatul naţional al germanilor din Bucovina
pentru unirea acestei provincii cu România.
În ce priveşte pe transilvănenii şi bănăţenii rămaşi în
cuprinsul graniţelor Ungariei, în cursul războiului sub stare de asediu, ei nu
aveau putinţa să-şi rostească liber gândul de unire cu fraţii de peste Carpaţi. Dar cei ce au pornit în
pribegie, adăpostindu-se în Regatul României, au luat o parte hotărâtoare la
adâncirea unei mişcări sufleteşti prielnice ideii de libertate şi unitate
naţională a tuturor românilor. Simţind primejdia cel aşteaptă contele Ştefan
Tisza, fiind ministru-preşedinte al guvernului de la Budapesta, a stors l a
începutul anului 1917 câtorva arhierei şi intelectuali români mărturisirea
mincinoasă că transilvănenii şi bănăţenii nu vor să fie eliberaţi de sub jugul
austro-ungar. Dar aceste declaraţii nu au avut nici o valoare politica deoarece
au izvorât din spaima unor suflete nelămurite şi care nu au fost împuternicite
să facă astfel de mărturisiri politice în numele poporului. Trebuie să
menţionăm totuşi faptul că deşi se aflau sub control poliţienesc, ameninţaţi cu
deportarea sau privarea de libertate câţiva cărturari români au avut curajul să
nu-şi dea semnătura când le-a fost prezentat textul declaraţiei comandate de
contele Tisza.
Cei rămaşi acasă nemaifiind în stare a-şi arăta liber
voinţa, în numele lor a înţeles a se rosti, chiar în cursul războiului,
mulţimea prizonierilor ardeleni şi bănăţeni concentraţi în marea tabără
rusească de la Darniţa. Aici au redactat un memoriu pe care l-au trimis
birourilor de presă ruseşti, franceze, engleze, italiene şi române, mărturisind
în cuvinte răspicate convingerea că în cadrul monarhiei austro-ungare orice
păreri, orice legi, orice garanţii – nu pot fi socotite decât ca nişte simple
minciuni, menite să fie călcate în picioare a doua zi.
La sfârşitul războiului mondial, redobândindu-şi factorii
de conducere politică ai românilor din Transilvania şi Banat libertatea de
rostire şi acţiune, au putut să-şi spună şi ei cuvântul potrivit cu dorinţa din
tabăra de la Darniţa şi care era intr-adevăr dorinţa milioanelor de suflete
româneşti dintre Tisa şi Carpaţi. Comitetul naţional al românilor din
Transilvania şi Banat, întrunit l a Oradea Mare, în ziua de 12 octombrie 1918,
prin condeiul iscusit al lui Vasile Goldiş a făcut o încheiere, arătând că
numai recunoaşte parlamentului şi guvernului din Budapesta dreptul să reprezinte
naţiunea română şi cerând pe seama acesteia drepturile nestrămutate şi de
neînstrăinat la viaţa naţională deplină.
Această încheiere a fost înaintată parlamentului ungar de către Alexandru
Vaida, la 18 octombrie, după ce, cu o zi înainte, contele Tisza rostise
cuvântul de prohodire: am pierdut
războiul – cuvânt despre care prezentatorul încheierii de la Oradea spunea
că ar fi ajutat cauzei româneşti mai mult decât ar fi putut sa-i ajute ei
(autorii încheierii) prin lupte de zeci de ani.
„Adunarea Naţională
a tuturor românilor din Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească",
întrunită la Alba Iulia în ziua de 18 noiembrie (1 decembrie st. n.) 1918, a decretat „Unirea acestor români şi a tuturor
teritoriilor locuite de dânşii cu România". Punctul de căpetenie al
Adunării de la Alba Iulia a fost cuvântarea măiastră a lui Vasile Goldiş, care
a înfăţişat temeiurile istorice şi politice ale acestei hotărâri epocale. Din
fiecare frază a clasicului discurs se simte ritmul grăbit al vremii, pornirea
năvalnică a sufletelor doritoare să vâslească spre limanul mântuirii. Motivarea
istorică este mai concisă, mai sintetică, dar în acelaşi timp cuprinzătoare,
fiindcă nu se mărgineşte a îmbrăţişa numai trecutul Transilvaniei, cum făcea
Simion Bărnuţiu în discursul său din 1848, ci priveşte interesele totalităţii
neamului românesc, încercând să le aducă în legătură cu istoria lumii:
„Naţiunea română îşi pierde unitatea de Stat, se fărâmă prin văi sub
dominaţiuni răzleţe şi una de alta neatârnătoare, pierde încopcierea cu fluviul
larg şi luminos al istoriei mondiale, ca apa de ploaie în nisip parcă dispare
de la suprafaţa conştiinţei umane". Când încopcierea pierdută fu regăsită
iarăşi, „conştiinţa naţională săvârşi la 1859 Unirea Principatelor Române sub
bunul şi luminatul Cuza Vodă, iar sângele vărsat din nou cu atâta vitejie
împotriva păgânilor, la 1877, scutură şi cele din urmă zale ale lanţului, care
lega România de Constantinopol şi, la 10 mai 1881, Carol de Hohenzolern aşeză
pe capul său coroana de Rege al României libere şi independente". Această
privire istorică duce numai la încheierea politică: „Naţiunile trebuie
liberate. Între aceste naţiuni se află şi naţiunea română din Ungaria, Banat şi
Transilvania. Dreptul naţiunii române de a fi liberată îl recunoaşte lumea
întreagă, îl recunosc acum şi duşmanii noştri de veacuri. Dar, odată scăpată
din robie, ea aleargă în braţele dulcei sale mame. Nimic mai firesc în lumea
aceasta. Libertatea acestei naţiuni
înseamnă unirea ei cu Ţara Românească…". Bătrânul Gheorghe Pop de
Băseşti, la vârsta de 83 de ani, a avut fericirea să prezideze Adunarea de la
Alba Iulia, rostind la sfârşitul ei cuvintele biblice ale dreptului Simion:
„Acum slobozeşte, Stăpâne, pe robul tău în pace, căci văzură ochii mei
mântuirea neamului românesc!"
Spre deosebire de Congresul
general al Bucovinei, care se mulţumise a proclama „Unirea
necondiţionată", Adunarea de la Alba Iulia a mai adăugat câteva „principii fundamentale la alcătuirea noului
stat român", principii cuprinse în 6 puncte, despre rostul şi
însemnătatea cărora s-au format în
cursul timpului multe păreri greşite. S-a făcut încercarea de a le înfăţişa ca
puncte dintr-un pretins program de partid.
Împotriva acestei încercări a protestat însuşi autorul
care, publicându-şi mai târziu discursul, însoţit de câteva „adnotaţiuni",
spune lămurit că „nu s-a dat prin hotărârea de la Alba Iulia un program politic
de partid, ci s-a tâlcuit noua evanghelie a civilizaţiei umane… Nu este aici un
program, ci este o doctrină, o concepţie de Stat, un ideal… Cei iniţiaţi în
studiul ştiinţelor sociale vor găsi lesne documentarea acestui ideal al
civilizaţiei. Deci răspunderea istorică
şi politică pentru hotărârea de la Alba Iulia n-o are vreun partid politic,
ci o are înaintea tuturor autorul, care s-a simţit alături de sufletul
poporului român, cu adevărat iubitor de dreptate şi de libertate. Punctul 1
din art. III, acel cu libertate naţională pentru toate popoarelor este
transcris aproape textual din broşura aceluiaşi autor, tipărită la Arad în anul
1912, în limba maghiară, despre Problema
naţionalităţii. Am propovăduit aceste credinţe, când făceam parte dintr-un
neam asuprit, nu le-am renegat şi nu le reneg nici acum, când cu ajutorul lui
Dumnezeu fac parte dintr-o naţiune stăpânitoare asupra sa în statul său
propriu" (V. Goldiş, Discursuri,
Bucureşti, 1928, pp.24-25).
Dându-şi seama de urmările politice ale hotărârii de la
Alba Iulia, saşii din Transilvania au hotărât la Mediaş pe data de 8 ianuarie
1919 să se considere membrii ai „imperiului român". La fel au făcut şi
şvabii din Banat care, întrunindu-se la Timişoara în ziua de 10 august 1919.
Astfel s-a desfăşurat procesul de izbăvire a
Transilvaniei şi Banatului de sub cârmuirea străină, deodată cu acela de
prăbuşire a monarhiei habsburgice, luând parte amândouă aceste procese împreună
la îndeplinirea unei porunci istorice, care nu mai putea fi întârziată prin
piedici nefireşti.
Dintre toate manifestările „suveranităţii
naţionale", fărâmiţate prin graniţele nedrepte ale împărăţiilor prăbuşite,
cea mai măreaţă a fost, fără îndoială, Adunarea de la Alba Iulia, nu numai prin
covârşitoarea mulţime care a luat parte la ea, dar şi prin însufleţirea şi prin
demnitatea cetăţenească a celor ce aduceau acum la matca României întrgite
partea cea mai de preţ a Daciei lui Traian, pământul şi poporul care prin
vitregiile soartei a fost ţinut timp mai îndelungat în lanţurile cârmuirilor
străine şi împiedicat a-şi urma cursul firesc al unei dezvoltări nestingherite,
în cadrele aceleiaşi organizaţii politice cu restul neamului.
Basarabia mitropolitul Gavriil Bănulescu şi a darnicului
boier Vasile Stroescu aducea, pe lângă mântuirea suferinţelor de 106 ani sub
cârmuirea muscălească, bogăţia lanurilor întinse şi adâncimea sufletului pornit
spre credinţă, care în straturile ţărăneşti s-a putut păstra mai ferit de
înrâuriri străine decât în cele orăşeneşti. Bucovina Hurmuzăcheştilor şi a lui
Silvestru Morariu aducea îndărăt, prin hotărârea sa de unire necondiţionată, la
coroana de oţel a României un „diamant din stema lui Ştefan cel Mare",
după nimeritul cuvânt al lui Mihail Eminescu. Iar Transilvania lui Gheorghe
Lazăr, Andrei Şaguna, Simion Bărnuţiu şi Avram Iancu, împreună cu Banatul lui
Eftimie Murgu veneau să încoroneze, prin însufleţita hotărâre de la Alba Iulia,
cu răsplata dreptăţii nemuritoare, luptele şi suferinţele de veacuri ale unei
naţiuni martirizate, în stare să înfrunte în o mie de ani de primejdii fără
a-şi pierde nădejdea într-o viitoare izbăvire, pe care o aşteaptă de unde i-a
şi sosit: de la fraţii de peste Carpaţi! România liberă se obişnuiseră de multă
vreme transilvănenii şi bănăţenii s-o cinstească şi iubească în taina
sufletului lor ca pe un pământ al
făgăduinţei, spre care se îndreptau toate nădejdile lor de libertate şi de
progres.
De aceea, bucuria de care a fost cuprins atunci, la
sfârşitul anului 1918, sufletul poporului român se rostea în cele mai
mişcătoare feluri, în toate ţinuturile, în toate centrele culturale şi chiar în
toate satele româneşti. Un soare nou
li se părea tuturor că a răsărit în iarna aceea aspră, pe orizontul vieţii lor
sufleteşti. Şi nu găseau cuvinte să-şi arate îndeajuns mulţumirea şi
recunoştinţa faţă de gloriosul ei comandant Ferdinand Dezrobitorul, faţă de
Regina Maria şi întreaga dinastie. În avântul dinastiei. În avântul bucuriei, o
ţărancă de pe valea Hârtibaciului chiuia, dănţuia în piaţa Sibiului, frânturi
de versuri plăsmuite în clipa aceea şi dintre care unele nu erau lipsite de
subînţelesuri politice, ca de pildă: „Vai,
săracii unguri / Se uită ca taurii, / Că regina-i ca o floare / Unguru' de
ciudă moare…".
La 14 decembrie a fost înaintată hotărârea de la Alba
Iulia Regelui Ferdinand, care rostea cu mulţumire deplină următoarele cuvinte:
„În frumoasa sa cuvântare, d-l Goldiş a spus astăzi că Unirea tuturor românilor
era o necesitate istorică. Această necesitate a fost înţeleasă de toţi oamenii cu
inimă patriotică de dincoace şi de dincolo de Carpaţi, de la Nistru până la
Tisa. Dar… evoluţia istorică avea nevoie de instrumente. Dumnezeu, care a
ocrotit necontenit în cursul veacurilor poporul românesc, i-a dat bărbaţi care
au ţinut sub stindardul ideii naţionale, lor le-a dăruit suflet românesc, le-a
întărit mintea şi le-a oţelit braţul ca să ducă barca românismului prin toate
vitejiile vremurilor până la limanul dorit, unde după atâtea trude şi suferinţe
culegem roadele binemeritate ale unei lupte de veacuri. Azi, când vedem…
săvârşită clădirea măreaţă ce Mihai Viteazul începuse… aduc prinosul meu de
recunoştinţă tuturor acelor care în toate colţurile unde sună dulcele grai
românesc au pus sufletul şi puterile lor în slujba idealului naţional. După
Basarabia, după Bucovina, mai lipsea o piatră din cele mai scumpe: Transilvania
cu ţinuturile din Ungaria locuite de români. Azi ne-aţi adus şi această ultimă
piatră a clădirii, care încoronează marea
operă de Unire. Putem privi cu încredere în viitor, căci temeliile sunt puternice… Ele sunt
cimentate prin credinţa nestrămutată
a unui şir întreg de generaţii de apostoli ai idealului naţional, ele sunt şi sfinţite prin sângele vitejilor mei ostaşi,
care au luptat şi au murit pentru Unire…".
Dar foştii cârmuitori străini nu se puteau împăca cu
noile stări politice făurite în temeiul dreptului de autodeterminare, prin
hotărârile de unire de la Chişinău, Cernăuţi, Alba Iulia, Mediaş şi Timişoara.
Înfuriaţi de pierderea unor teritorii, pe care se obişnuiseră a le stoarce fără
milă, mulţi dintre ei s-au dedat la cruzimi înfiorătoare, omorând cu nemiluita
fiinţe nevinovate, cum a fost împuşcat preotul Opriş (din judeţul Turda) în
clipa când ieşea de la biserică, ţăranul Ioan Arion în drum spre Adunarea din
Alba Iulia, preoţii Cornel Popescu şi Cornel Leucuţa din judeţul Aradului,
avocaţii Ioan Ciordaş Şi N. Bolcaş – îngropaţi de vii -, basarabenii Murafa şi
Mateevici, precum şi mulţimea ţăranilor de la Beliş (Iosikafalva, azi Bălceşti,
aproape de Huedin, judeţul Cluj), unde moşia latifundiarului Urmaczi (care s-a
sinucis la Budapesta în 1936) au fost arşi pe rug peste 40 de ţărani români.
Regele Ferdinand înţelegea greutatea stării în care
ajunsese România, împresurată de bolşevici şi la răsărit pe graniţa Nistrului,
şi la apus de-a lungul Tisei. De aceea îşi arăta în cuvinte lămurite părerea
că, dacă nu va fi împotrivirea armatei române destul de puternică, fiinţa
Europei întregi va fi ameninţată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu